Razem z Państwową Galerią Sztuki zachęcamy aby  w te wakacje znaleźć również czas na atrakcje kulturalne i zajrzeć na jedną z ich wyjątkowych wystaw prezentowanych w lipcu.

„Na tropie doskonałości”. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka

Otwarcie: 2.07.2022 – czynna do 18.09.2022

To najnowsza odsłona kolekcji sztuki Wojciecha Fibaka, której koncepcja ekspozycji zbudowana jest w oparciu o zestawy prac wchodzące ze sobą i z odbiorcą, w nieoczywiste, wielowątkowe, relacje. Sopocka prezentacja jest szczególna z tego względu, że pokazuje orbitę zainteresowań kolekcjonera, ale również istotny i niezwykle ważny fragment polskiej sztuki.

Kolekcja Wojciecha Fibaka ma specyfikę kolekcji muzealnej – jest to szeroki zbiór prac z pewnego wycinka czasu obrazujący wielokierunkowość poszukiwań kolekcjonera, ale też co ważne dość obiektywnie polską scenę artystyczną przede wszystkim drugiej połowy XX w. i początków XXI w.

Prezentowany na wystawie w Państwowej Galerii Sztuki wybór prac z kolekcji Wojciecha Fibaka jest w dużej mierze odzwierciedleniem oblicza polskiej sztuki powojennej i jej przemian. Na ekspozycji znaleźć można najwybitniejsze nazwiska polskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej.

Kolekcja jest świadomą kreacją i wyborem kolekcjonera, procesem wciąż tworzonym na nowo, aktualizującym się poprzez kolejne doświadczenia, spotkania z artystami, kuratorami, historykami sztuki czy innymi kolekcjonerami, lektury, wystawy, poprzez kolejne wybory. O znaczeniu i kulturotwórczym wpływie prywatnych kolekcji sztuki świadczyć może pochodzenie wielu najważniejszych zbiorów instytucji publicznych zarówno w Polsce, jak i zagranicą, a kolekcjonowanie w dużej mierze wpłynęło na ukształtowanie się zachodniej tożsamości i światopoglądu. Prezentowany zbiór prac posiada wartość samoistną. Duży nacisk położony jest na polską awangardę z lat 50. i 60., ważne role odgrywają również dzieła takich artystów jak: Jerzy Kałucki, Wojciech Fangor, Stefan Gierowski czy Jan Lebenstein, ale też Izabella Gustowska czy Jan Dobkowski– każdy z tych twórców operuje odmienną poetyką i środkami wyrazu.

Wystawa w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie jest drugą, po prezentacji w Muzeum Okręgowym im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w 2018 roku, tak kompleksową odsłoną kolekcji Wojciecha Fibaka,

Kurator: Cezary Pieczyński
Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Sopotu
Jedno z dzieł na wystawie Jerzy Nowosielski, “Akrobatki”, 1964

Szczegóły: https://pgs.pl/na-tropie-doskonalosci-wybrane-dziela-z-kolekcji-wojciecha-fibaka/

„Stan Wyjątkowy”. Sztuka ukraińska w PGS.

Wernisaż 7 lipca 2022, godz. 19:00 – czynna do 21 sierpnia 2022

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie od wielu lat współpracowała w Lwowską Galerią Sztuki im. Borysa Woźnickiego, umożliwiając publiczności sopockiej w sezonie letnim zapoznanie się z dziedzictwem malarstwa polskiego, znajdującego się w zbiorach jednej z wiodących instytucji muzealnych w Ukrainie. I choć współpracy z lwowską galerią nie zrywa, wydarzenia wojenne skłoniły ich do zmiany perspektywy i przeformułowania stawianych sobie celów wystawienniczych.

Wystawa „Stan Wyjątkowy”, pomyślana została jako platforma, dzięki której artyści ukraińscy – zarówno Ci, którzy w ostatnich latach wyjechali z Ukrainy, jak i pozostający wciąż w rejonach walk – będą mogli zaprezentować swoje prace, stworzone w bezpośrednim kontekście wojny. Wszystkie łączą w sobie komponenty artystyczne i reportażowe, z elementem aktywizmu społecznego.

„Stan Wyjątkowy” stawia także pytania o to, jaką rolę przyjmuje sztuka w obliczu wojny? Czy jest formą protestu, przepowiednią, ostrzeżeniem, elementem autoterapii? Chociaż oczywista jest polityczność wystawy, jej charakter nie jest tylko i wyłącznie polityczny w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainę, lecz odnosi się do takich zjawisk jak migracje, nowe technologie, konsumeryzm. „Stan wyjątkowy” nie jest więc typową wystawą „o trwającej wojnie”, chociaż pojawią się prace o charakterze dokumentalnym. Wynika z potrzeby oddania głosu twórcom, których kraj stał się obiektem agresji oraz obiektem globalnego zainteresowania.

W czasie przygotowywania wystawy kluczowym słowem stała się solidarność. Solidarność środowiska artystycznego. Solidarność społeczna. Solidarność edukacyjna. Nawet solidarność instytucjonalna. Dowody tego typu postaw obserwowaliśmy w czasie minionych czterech miesięcy w zasadzie każdego dnia.

Szczegóły: https://pgs.pl/stan-wyjatkowy/

Gimme Shelter. Wystawa Kolektywu G8

Wernisaż 7 lipca, g.18:30 dostępna od 9 lipca

Wystawa pt. “Gimme Shelter” Kolektywu G8  powstała przy współpracy z Art Inkubatorem Goyki3 w Sopocie.

Diana Lenart – kuratorka wystawy – tak pisze o jej idei: “Tytułowe schronienie to 8 prób odnalezienia się w sytuacji rosnącego kryzysu, zredukowania potrzeb do minimum, kiedy najważniejszym staje się odczuwanie, bycie blisko i niesłabnąca nadzieja”.

“Gimme Shelter” (“Daj mi schronienie”) to wieloznaczny, osadzony w kulturze popularnej protest song, którego rodowód związany jest z trudnymi latami rewolucji obyczajowej, wojny w Wietnamie i nadchodzącej porażki pokolenia dzieci-kwiatów”. Tekst utworu jest wołaniem o pomoc, a tytułowe schronienie przybiera głęboko metaforyczny sens. Pomimo pesymistycznego wydźwięku pierwszych strof utworu, kompozycja kończy się przesłaniem pokoju i miłości dając nadzieję na to, że ludzkość podniesie się̨ po porażce.

Instalacje, które znalazły się na wystawie odnoszą̨ się̨ do tematu w różnoraki sposób, będąc reakcją zarówno na wydarzenia ostatnich lat w kraju i za granicą, jak i prywatnych zmagań artystek. Jest to wystawa, której korzenie zawsze łączą się z korzeniami drzew, historii miejsca i mieszkańców. Sztuka przenikająca otoczenie, stająca się jednością z krajobrazem i ten krajobraz definiująca, stawia sobie za zadanie trafiać do odbiorcy nienachalnie, pozwala na uczestnictwo organiczne, pozbawione elitarności.

Szczegóły: https://pgs.pl/gimme-shelter-wystawa-kolektywu-g8/

Państwowa Galeria Sztuki zaprasza: wtorek – niedziela 11. – 20.

Bilety online: https://tobilet.pl/panstwowa-galeria-sztuki.html

Stacjonarnie w kasie najpóźniej pół godziny przed zamknięciem galerii.