Conventa to jedno z najdłużej działających wydarzeń B2B MICE na Słowenii. Na przestrzeni ponad dekady wydarzenie to wzniosło się ponad ramy klasycznych targów biznesowych, stając się kluczowym miejscem spotkań organizatorów wydarzeń w Nowej Europie (pod tą nazwą kryją się państwa Europy Południowo i Środkowo-Wschodniej). W Lublanie dniach 1-2 lutego 95 wystawców z 15 krajów, spotkało się ze 146 firmami z 36 krajów, a wśród nich reprezentacja naszej Sopockiej Organizacji Turystycznej.

W ciągu 2 dni mieliśmy okazję odbyć prawie trzydzieści spotkań z planistami wydarzeń, przedstawicielami korporacji czy touroperatorami specjalizującymi się w wyjazdach dla firm. Oprócz celu nadrzędnego jakim jest promowanie Sopotu jako idealnego miejsca na każde wydarzenie, konferencję czy targi była to dla nas również wyjątkowa okazja do poznania oczekiwań międzynarodowych kontrahentów, możliwość wymiany doświadczeń i podzielenie się wiedzą. Conventa to również jedne z niewielu eventów, które organizują wspólne wydarzenia towarzyskie, dzięki czemu wystawcy i  przedstawiciele MICE mogą kontynuować networking nawet po godzinach targów.

Nasze spotkania odbywały się na podstawie indywidualnych grafików, zależało nam na podjęciu rozmów z tymi, którzy byli realnie zainteresowani Sopotem i mieli już sprecyzowane zapytania lub planują w najbliższym czasie wydarzenia biznesowe i biorą pod uwagę naszą destynację przy ich realizacji. Spotkaliśmy się z przedstawicielami m.in. z Węgier, Austrii, Czech czy Chorwacji ale również z Włoch, Anglii czy Niemiec. Byli to właściciele firm w zakresie business & leisure, dyrektorzy odpowiedzialni za wyjazdy korporacyjne ale i np. organizatorzy dużych eventów sportowych.  Wielu z naszych rozmówców nie było nigdy w Sopocie, a nawet w Polsce ale szukali nowych inspiracji, zwracając uwagę właśnie na obszar morza Bałtyckiego i wskazywało na zainteresowanie Polską wśród swoich klientów.

Udział w takich wydarzeniach jak Conventa jest ważny dla branży ze względu na promocję miasta w zakresie turystyki konferencyjnej. Turystyka biznesowa generuje coraz większe zyski dla miast i regionów Polski. Dane wskazują, ponowne wzrosty liczby wydarzeń biznesowych, a tym samym budżetów przeznaczanych na rezerwację noclegów w hotelach, usługi gastronomiczne, logistyczne i kulturalno – rekreacyjne.

Pracujemy nad tym aby wydłużyć sezon, a pozyskiwanie wydarzeń i zwiększenie ilości gości branży MICE ma temu służyć. Po okresie covidowym branża spotkań ponownie nabiera rozpędu, a firmy bardziej niż kiedykolwiek zwracają uwagę na to by zapewnić swoim kontrahentom czy pracownikom unikatowe doświadczenie i znaleźć najlepszy obiekt i miejsce dedykowany danemu wydarzeniu. Naszym zadaniem jest sprawić aby wybrali właśnie Sopot. Spotkania na takim wydarzeniu jak Conventa to oczywiście pierwszy etap, z wybranymi osobami kontynuujemy relacje i w na pewno zaprosimy ich do Sopotu aby pokazać im w pełni potencjał naszego kurortu.

Podobnie jak w poprzednich latach nasi rodacy stanowili jedną z najsilniej reprezentowanych grup w Lublanie. Mieliśmy przyjemności po sąsiedzku wymienić się doświadczeniami z przedstawicielami z Gdańsk Convention Bureau, Kraków Convention Bureau, Poland Convention Bureau, Mazurkas DMC oraz Meet The bidder.

Zabranie tak licznej grupy hosted buyersów, którzy chcą organizować eventy w naszej części Europy, to niewątpliwy sukces osób odpowiedzialnych za przygotowanie tych targów. Należą im się zasłużone gratulacje. Jednak równie istotnym uzupełnieniem części biznesowej na Convencie jest edukacja. Organizatorom zależy na szerzeniu wiedzy na temat zrównoważonej organizacji eventów. Sami aktywnie działają aby dać dobry przykład w tym obszarze i zminimalizować negatywny wpływ tej imprezy na środowisko naturalne. Pod koniec zeszłego roku na Bea World Festival, gdzie o złoto rywalizują najlepsze światowe imprezy, Conventa zdobyła pierwsze miejsce w kategorii zielonych i zrównoważonych wydarzeń.

Autorka Izabela Werbel