Oddajemy w Państwa ręce infografikę „Rynek spotkań i wydarzeń biznesowych w Sopocie”, powstałą na bazie danych zebranych przez nas w styczniu tego roku. Infografika obrazuje jak w 2022 roku kształtował się przemysł spotkań m.in. pod względem liczby wydarzeń, czasu ich trwania, rodzaju, wielkości czy branż jakich dotyczyły. Dane przekazane przez sopockie obiekty, zostaną wykorzystane przy tworzeniu raportów podsumowujących poprzedni rok na szczeblu regionalnym i ogólnopolskim, za które odpowiedzialne są odpowiednio Gdańsk Convention Bureau oraz Poland Convention Bureau.

Sopocka branża spotkań w liczbach

W 2022 roku, w kurorcie odbyło się łącznie 338 spotkań i wydarzeń o charakterze biznesowym, w których uczestniczyło prawie 84 000 osób. – Należy pamiętać, że w zestawieniu uwzględnione zostały wyłącznie wydarzenia z udziałem grup liczących 50 i więcej osób – mówi Bartłomiej Barski, Prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej. Ponad 80% z puli 338 spotkań zostało zorganizowanych w hotelach, pozostałe m.in. w leżącej na granicy Sopotu i Gdańska, Ergo Arenie czy sopockim Hipodromie – dodaje Barski. Jak, w skali 37-tysięcznego miasta i na tle dużej konkurencji ze strony innych ośrodków miejskich z bogatą infrastrukturą konferencyjną, wypadł Sopot? – Czas pokaże. Po raz pierwszy udało nam się zebrać dane na taką skalę. Od tej pory zamierzamy regularnie pozyskiwać takie informacje od naszych partnerów, by móc realnie ocenić kondycję przemysłu spotkań w Sopocie. – wyjaśnia Prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej. W kwestii pochodzenia uczestników, w 2022 roku dominowali goście krajowi, którzy stanowili 84% wszystkich osób. Mogło to mieć wpływ na to, że jak wskazują dane przeważały eventy jednodniowe (49%), a co trzecie wydarzenie trwało dwa dni (32%).

Nasz kurort przyciągał przede wszystkim wydarzenia o charakterze korporacyjnym (50%). Nie od dziś wiadomo, że firmy organizujące eventy w Sopocie, doceniają świetną bazę rekreacyjną miasta, na którą składają się tak niepowtarzalne atrakcje jak Molo, Hipodrom, Opera Leśna czy Marina. Uczestnikom wydarzeń z łatwością można zapewnić dodatkowe zajęcia, zarówno w postaci aktywności sportowych na wodzie czy na lądzie, jak i w formie wydarzeń kulturalnych  zapraszając ich do teatru, muzeum czy na wystawę do galerii sztuki. W większości obiektów czas wolny można również spożytkować na zabiegi w strefach spa & wellness, a dodatkowym atutem jest lokalna gastronomia – restauracje, kawiarnie i puby są w stanie zadowolić każdego smakosza.

Niewiele mniej, bo 43% ogółu spotkań biznesowych, stanowiły konferencje i kongresy. Hotele z największym zapleczem konferencyjnym w Trójmieście i najwyższy standard świadczonych usług sprawiają, że w Sopocie cyklicznie organizowane są m. in. Europejski Kongres Finansowy, Local Trends – Samorządowy Kongres Finansowy czy Europejskie Forum Nowych Idei. Każde z tych wydarzeń, każdego roku, gromadzi w Sopocie po kilkaset osób. Z reguły odbywają się one jesienią, ale część z nich, w miesiącach tzw. „ciepłych”. Konferencja lub wydarzenie korporacyjne w czerwcu, w hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie plaży i morza, to niewątpliwy atut naszego miasta – przekonuje Bartłomiej Barski.

Potwierdzeniem tych słów są zgromadzone dane. Ulubionymi miesiącami organizatorów okazały się październik (16%), wrzesień (14%) oraz, ex aequo, maj i czerwiec (po 12%). Biorąc pod uwagę skalę wydarzeń, przeważały mniejsze eventy, w których uczestniczyło 50-70 osób. Stanowiły one prawie 44% z całej puli spotkań w 2022 roku. Kolejne w zestawieniu znalazły się wydarzenia liczące od 100 do 200 uczestników (20%).

Najbardziej zróżnicowane wyniki można zaobserwować w zakresie branż, które zdecydowały się lokować swoje wydarzenia w Sopocie. Na niewielkie prowadzenie wysunął się sektor handlowo-usługowy (36%), zaś za jego plecami, niemal z takim samym wynikiem,  znalazły się branże: techniczna (16%), humanistyczna (15%), medyczna (14%) i ekonomiczno-polityczna (13%).

Sopot to nie tylko „letnia stolica Polski”

Dogodna lokalizacja w centrum aglomeracji trójmiejskiej, bliskość prężnie rozwijającego się Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku i obiekty oferujące jedne z największych przestrzeni konferencyjnych w regionie, stawiają Sopot w czołówce destynacji gotowych do goszczenia najbardziej prestiżowych wydarzeń biznesowych o każdej porze roku.

W 21 hotelach dostępnych jest ponad 3 300 łóżek, a dodatkowych 11 000 miejsc noclegowych oferują obiekty niekategoryzowane np. apartamenty czy kempingi. Goście mogą wybierać zarówno spośród hoteli globalnych sieci (Radisson Blu, Sheraton, Sofitel Grand, Marriott Resort & Spa) czy tych o charakterze butikowym (Hotel Testa, Rezydent Sopot MGallery). Pełnię możliwości dopełniają obiekty pokroju Opery Leśnej, Hipodromu z Halą Pomarańczową czy Ergo Areny oraz Sopockie Błonia, gotowe przyjąć od kilkuset do kilku tysięcy uczestników w różnej konfiguracji.

Pobierz infografikę TUTAJ

Autorka Izabela Werbel