BEZPIECZNY NOCLEG
Przypominamy o obowiązku rejestracji obiektów noclegowych, jaki na wszystkich przedsiębiorców nakłada ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Ewidencję obiektów hotelarskich (m.in. hotele, motele, pensjonaty, kempingi) prowadzi Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, a dokładnie tamtejszy Departament Turystyki i Promocji. Należy pamiętać, iż nazwy obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej. Oznacza to, iż nie można używać nazw takich jak hotel, pensjonat w formie podstawowej ani modyfikowanej, bez zgody Urzędu Marszałkowskiego.
Usługi hotelarskie (tzw. najem krótkotrwały) mogą być również świadczone w innych obiektach, takich jak pokoje gościnne, apartamenty, wille, hostele. Ewidencja tych obiektów prowadzona jest w Biurze Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu (kontakt 58 521-37-82, turystyka@sopot.pl Osoby prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług hotelarskich zobowiązane są do wypełnienia wniosku o wpis do ewidencji. W rezultacie obiekt zostaje zarejestrowany w gminnej ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie.
Ze względu na przypadki oszustw i wynajmu nieistniejących apartamentów otrzymujemy dużą liczbę zapytań dotyczących istnienia obiektu pod danym adresem. Uzyskany wpis do ewidencji pozwoli turystom na spokojną rezerwację oraz podniesie Państwa wiarygodność. Dopełnienie obowiązku wpisu do ewidencji konieczne jest przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich.
Z początkiem 2025 roku został wdrożony w Sopocie nowy system obsługi opłaty uzdrowiskowej. System Travelhost przeznaczony jest dla wszystkich podmiotów, zajmujących się wynajmem obiektów noclegowych. Nowe rozwiązanie zapewni wygodę i oszczędność czasu, ponieważ wszystkie formalności można załatwić online. Pomoc we wdrożeniu systemu Travelhost można uzyskać pod adresem pomoc@travelhost.pl i numerem telefonu 58 52 13 648